«УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО: ПОВЕРНУТІ ІМЕНА»
Документальна онлайн-виставка за документами ЦДАЗУ до Міжнародного дня художника
«Свідомо чи несвідомо, вони ставили перед собою завдання збереження багатого традиціями національного мистецтва як одного з найяскравіших висловів духу народу…»
(Володимир Овсійчук)
Українське мистецтво впродовж XX століття – доби національно-визвольних змагань, проголошення та втрати незалежної держави у 1917–1921 роках та спричиненої цим політичної еміграції, творилося не лише на теренах рідної землі, але й далеко за її межами. Українська діаспора відігравала і продовжує відігравати непересічну роль у долі українського народу, творенні та промоції його культури, у міжнародних контактах нашої країни. Упродовж XX ст. вона була одним із важливих чинників збереження етнічної ідентичності українців і нині залишається невід’ємною складовою української національної культури.
Нині актуальним є повернення невідомих і забутих імен митців, які утверджували українську культуру в закордонному середовищі. Серед них – відомі на увесь світ музиканти, композитори, художники, скульптори, архітектори, актори й режисери.
Документальна онлайн-виставка «Українське мистецтво: повернуті імена», підготовлена ЦДАЗУ до Міжнародного дня художника, висвітлює творчість українських художників та скульпторів за кордоном як складову українського мистецтва загалом, їх внесок у збереження національних традицій і світоглядних орієнтирів свого народу у часи тотального нищення української культури радянською владою. В той час, як у радянській Україні мистецтво було обмежене каноном соцреалізму, у діаспорі воно повноцінно розвивалося відповідно до ідей часу і в руслі класичної традиції, і в площині модерного експерименту, охоплюючи різні види та жанри.
Серед документів виставки – репродукції картин, скульптур, листівки, ілюстрації до друкованих та періодичних діаспорних видань, листування Національної комісії з питань повернення в Україну культурних цінностей щодо повернення в Україну творів українських діаспорних митців тощо. Хронологічно документи виставки охоплюють період з 1920-х рр. до початку ХХ ст.
![]() Лист Українського католицького університету до Міртали Пилипенко з подякою за подаровану скульптуру «Україна-Фенікс-Лелека». Львів, 21 серпня 2007 р. ЦДАЗУ, ф. 79, оп. 1, спр. 26, арк. 2 |